دربارۀ ما

My photo
رفقای عزیز! گرداننده گان ویبلاگ "دادگاه" اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان بوده، به خاطر تحقق آرمانها و اهداف انسانی و ترقیخواهانه حزب شهیدان گلگون کفن ما- ح.د.خ.ا.- دوشادوش سایر نیروهای ترقیخواه، ملی و دموکرات به خاطر افغانستان واحد، تجزیه ناپذیر و شگوفان مبارزه میکنند. هدف از ایجاد ویبلاگ "دادگاه"- خنثی ساختن تبلیغات زهرآگین و خصمانۀ "داوران" اپرچونیست، ابن الوقت، منحرف و مرتجع در دادگاه حقیقی تاریخ و فرزندان راستین حزب شهیدان بوده، که مذبوحانه تلاش می ورزند فرزندان صدیق و راستین حزب شهیدان و زحمتکشان افغانستان را تخریب و بدنام سازند. ما، از همه دوستان، رفقا و همرزمان انقلابی و میهنپرست صمیمانه تقاضا به عمل می آوریم تا دست به دست هم داده متحدانه و جسورانه در پی افشاء، شناسائی و رسوا نمودن عناصر منحرف، مرتجع، مخرب و اپورچونیست در داخل جنبش چپ و مترقی با ما همکاری نمایند. زنده باد زحمتکشان افغانستان! زنده باد نیروهای ترقیخواه! مرگ بر دشمنان داخلی و خارجی افغانستان زنده باد افغانستان daadgaah@gmail.com

Saturday, March 31, 2012

گلبدين حكمتيار


محل تولد

شهرداری امام صاحب ولایت کندز


تاریخ تولد

۱۳۲۶ هجری  شمسی


لقب

حکمتیار


ملیت

پشتون



زندگينامه

گلبدین حکمتیار در ۱۹عقرب(آبان) سال ۱۳۲۶ هجری شمسی مطابق با 1947 ميلادي در ولایت شمالی کندز، در ولسوالیامام صاحب چشم به جهان گشود. وی از رهبران مجاهدین، اسلامگرا، و جنگسالار است.

تحصيلات

گلبدین حکمتیار برای دورهٔکوتاهی دانشكده مهندسی دانشگاه كابل را تعقیب نمودولی بعد از ترم(سمستر) دوم  بعد از قتلسیدال رهبر ماویستهای افغانستان از افغانستان فرار و به پاکستان گریخت  در سال ۱۳۴۹ عضو جوانان مسلمان شد. در سال ۱۳۵۱-۱۳۵۲ زندانی گردید،وپساز کودتای محمد داود خان  دوباره به پاکستان فرار کرد.

پيشنه

گلبدین حکمتیار  خروتی همانند حفیظ‌الله امین  خروتی همیشه منبع اختلاف و انشعاب بوده‌است. درسال ۱۹۷۵ از حزب جمیعت برهان الدین ربانی جدا شد و حزب اسلامی خودش را بنا نهاد،كه تمام اعضاي اينحزب را پشتون، ها تشكليلميداده است. پس از کودتای ثور، بزرگترین مرکز تمرکز نیروهای ضد شوروی گردید و بادریافت بیشتر از ۸۰ در صد کمک‌های آمریکا و ساير كشور هانیرومندترین و سازمان دهنده‌ترین ارگان بود.

روابط

وابستگی وی بهسازمان‌های جاسوسی از جمله آی اس آی،(سازمان جاسوسي، پاكستان)و سازمانجاسوسی آمريكا، CIAوی را نیرومند ساخت. وی در کشتار و ترورهای روشنفکران و مخالفینش در پاکستان، افغانستان و ساير كشورهايجهان دست داشت. حکمتیار گروهش را حزب اسلامی نامید، این حزب ۷۰٪ کمک جهانی كه بخاطر جهاد عليه ارتش سرخ درافغانستان را جذب می‌کردکه اکثرش را در جنگهای داخلی با رقیبانش به مصرف رسانيد. حکمتیار همچنان عامل ترورخبرنگاران و روشنفکران و كساني هست کهجرئت انتقاد علیه او را می‌کردند. در حزب وی اعراب که بعدآ در شبکه القاعده جا گرفتند نیزشامل بودند و تا هنوز اين حرف صحت دارد.

شورش

حکمتیار در سال۱۳۶۷ به یک عملیات تقریبآ خودکش در شهر جلال آباد علیه رژیم دکتر نجیب الله دست زد که بهشکست  مفتضحانه انجامید. او احمد شاه مسعود را شدیدآ مقصراین شکست می‌داند. در سال ۱۳۶۹ در کودتائی در همکاری با گروه خلقی‌ها تحت رهبریتنی و گلابزوی دست داشت ولی نا کام گردید. بعد از خروج نیروهای شوروی سابق با کمک جنرالخاین و وابسته ای اس ای تنی وزیر دفاع وقت کودتای ناکام را برعليه رژیم دکتر نجیب الله، براه اندخت.



فتنه

در هنگام سقوطرژیم دکتر نجیب الله کوشید تا ازطریق پشتون‌ها در پیروی سیاسی چون وطنجار و رفیع درکابل قدرت را بدست گیرد، ولیباز هم موفق نشد. وی در چهار آسیاب سنگر گرفت و بر ضد نیروهای احمد شاه مسعود و برهان الدین ربانی تا آمدن طالبان جنگید وشهرکابل را همه روزه راکت باران می‌کرد که در نتیجه باعث قتی 650000 هموطن کابلی ماگردید که نویسنده خود 4 تن از اعضای فامیل خویش را ار اثر این راکت باران ها ازددست داده ام . بعد از پیروزی مجاهدین و برقراری حکومت اسلامی در افغانستان حکمتیار وگروهش یگانه افرادی بودند که بااین حکومت مخالفت ورزیدند. او در چهارآسیاب در نزدیکی کابل جا گرفت و شهررا زیر آتش راکت‌های کور قرار داد. برابر آمار ملل متحد در این راکت‌هاکه بعضآ به ۳۰۰۰ موشک در یک شبانه روز می‌رسید بیشتر از ۲۰٬۰۰۰ شهروند بیگناه کابلبه قتل رسید و شهر به ویرانه مبدل شد.

علیه مجاهدین

حکمتیار سببمخالفتش با حکومت مجاهدین را موجودیت نیروهای  ژنرال عبدالرشید دوستم وانمود میساختولی بعدآ به تاریخ ۱۱ جدی مطابق به روز تاسیس حزب دموکراتیک خلق یکجا با  همان ژنرال عبدالرشید دوستم و حزب وحدتشورای هماهنگی را بوجود آورد و یکبار دیگر دست به یک کودتا علیه حکومت مجاهدین زد،این بار هم کودتای گلبدین به شکست انجامید ولی تعداد زیاد از مردم بیگناه به شهادترسیدند، و قسمت‌های بیشتر شهر به ویرانه مبدل گردیده و یکی از مهمترین فرد در شروعو دوام جنگهای داخلی به شمار میاید.

معامله

در سال ۱۳۷۴مجبور شداز چهار آسیاب فرار کند و ضمن معامله با ربانی به کابلرفت. بعد از سالها ناکامی و از دست دادن اعتبار حکومت پاکستان که دیگر با طالبان بود در سال۱۳۷۵ به عنوان صدر اعظم دولت اسلامی وارد کابل شد. ولی بزودیطالبان وارد کابل شدند و حکمتیارمجبور به فرار شد. در مهر ۱۳۷۵ پس از اشغال کابل توسط طالبان با برهان الدین ربانی به سمت شمال رفت و از آنجا راهی ایران شد. پس از سقوططالبان بدست نیروهایآمریکا در عقرب(آبان) ۱۳۸۱ و تشکیل حکومت موقت در ۱ قوس(دی) ۱۳۸۱، از حکومت موقت وعملیات نظامی آمریکا انتقاد می‌نمود، ازینرو از ایران اخراج گردید.در این مدت چندین بار از طالبان خواهش کرد تا بگذارند با آنها همکار باشند.حکمتیار هم اکنون در پاکستان  در کمپ بنام شمشتو در حوالی شهر پشاور  در میان عزت و دبدبه شاهانه زنده گی میکند که ازخود دارو دسته تاسیسات نظامی ریاست امنیت محابس و میدانهای تعلیم و تربیت نظامی رادارد که در زمینه ای اس ای کمک فروانی را مبذول داشته است .

تامین مالی

در طول سالهایکه حکمتیار حزب تشکیل داد و فعالیت های سیاسی خویش را آغاز کرد، مهمیترین منابعمالی و تمویل کننده مالی وی CIA،آی اس آی و دولت عربستان سعودی بوده است،البته نه تنها این سه کشور تامین کننده مالی این شبکه بود است، بلکه از لحاظ سیاسینیز همیشه بانی و لنگرگاه حکمتیار وحزبش به شمار میرفته است.



خواننده عزیز منشما را با اندی از زنده گینامه وی اشنا ساختم اما نه با جزییات جنایات انجام یافتهاین قصاب که خود فصلی بزرگی را تشکیل میدهد و کمیته عدالت و دادخواهی مردمافغانستان در نظر دارد که برای تحقق و تامین این پروژه عدالت خواهی نظریات همه مردم افغانستان بشمول موافقین ومخالفین گلبدین را تدوین و بعدا نقلا به دادگاه ها و مجامع عدلی و بین امللی تقدیمنماید بویژه که درین بهبوبه این پروسه دراسترلیا اغاز یافته از شما درخواست میداریم که برای محکمه نمودن همه جنایت کاران تاریخکه به نوبت چهره های خونباراین خونتاهای تاریخ یک بعدی دیگری افشا خواهیم کرد و درخواست میگردد  که جزییات جنایات انها را در کامنت باز گذاشتهبشما  ، افشا کنید و تا بدینتریب حق خویش را در برابر خونهای ریختهشده مظلومان افغانستان ،  ادا نمایید

برای شما مبرهناست که اخرین گلبدین در چندین نوبت رفت و برگشت با ارگ نشینان کابل در نظر دارد که که دوباره به قدرتسیاسی در افغانستان بر گردد که این برگشت پیامدی بسیار ناگوار جدی و فاجعه بار خواهدداشت

لذا نظریات شماجز تحقق عدالت چیزی دیگری را به ارمغاننخواهد اورد

یا هو

میهن پور

منابع

·        وبگاه آریایی

·        وبگاه فراتر از مرزها

·        وبگاه رسمیآزمون ملی

·        en.wikipedia.org

·        bbc

·        history commons

1 comment:

  1. لطف نموده بگوئید که اسم پدر حکمتیار چی بود

    ReplyDelete